December 14, 2010

Det borde vara

lag på att alla människor ska se denna dokumentär:

http://svtplay.se/v/2258261/dokument_inifran/wikileaks_-_med_lackan_som_vapen

Både jag och Fredrik satt helt fastklistrade och glömde äta kvällsmat när den gick på tv.

Jag blev riktigt förbannad när jag såg vad dessa soldater gör mot oskyldiga människor.

Jag skäms över att vi i Sverige har soldater i Afghanistan och Irak. Dessa människor hyllar vi. Krigshjältar. Jag skäms.

Vet ni vad som händer?

Jag trodde att jag visste. Och ännu värre, jag trodde att jag inte behövde bry mig. Men nu när terrorn har drabbat även oss i Sverige så kan vi inte blunda längre.

Vad denna terrorist på Drottninggatan gjorde i lördags är precis vad som händer dagligen i Afghanistan och Irak. Han gav sig på oskyldiga och jag kan lova dig -vi är verkligen inte mycket bättre själva!

På något sätt så förstår jag denna människa som spränger sig själv för att påkalla uppmärksamhet.

Se själva vilka svin som krigar i Irak:
http://www.youtube.com/watch?v=5rXPrfnU3G0

Det är inget tv-spel, det är inte en lek. Det är på riktigt. Och det händer nu!
Bara själva människosynen hos soldaterna gör mig äcklad.

- We got 8 down.
- NICE!!

9 minuter in i denna video blir det bara värre. Några män kör tillsammans sina barn till skolan. De ser en skadad man ligga på vägen. De stannar och försöker bära in honom i bilen för att ta honom till sjukhus. Detta ser soldaterna och skjuter. De skjuter den skadade. De skjuter de två männen som försöker rädda hans liv. De skjuter barnen.

Så, om detta var i Sverige. Vad hade du gjort?

Jag förstår varför världens ledare arbetar mot Wikileaks, vi ska inte få se detta! Vi ska tro att kriget är nödvändigt för vår säkerhet. Men våld föder våld och jag anser att vi har rätt att få veta sanningen...

1 comment:

ksverklighet said...

ska gå in och kolla...
men flera av mina närmare vänner har varit i olika krigsområden och de är goda människor. säger de att de gjort bra gärningar tror jag dem (de känner inte varandra och varit på olika ställen)!
men säkert finns de de som ser sitt jobb på ett annat sätt och gör det du skriver.
och sen finns de människor som bara vill att vi ska se det bra eller elaka.
svårt.
svårt.
nu ska jag in och ta mig en titt.