April 20, 2011

God natt Ronneby

Då var jag äntligen framme. Ligger i min säng i mitt rum och börjar landa även mentalt.

Under flygresan hann jag fundera på några saker.. Till exempel på varför flight mode inte får vara på under start och landning. Är inte flight mode till för att just kunna vara påslaget under flygresor? Är helt med på att det inte ska lyssnas på musik eller så om någonting händer men att ha telefonen på flight mode i väskan är inte okej det heller.. Hmm.

Jag funderade även på att det är lite komiskt att de vill att jag ska ta med min lästa tidning till pappersinsamlingen inne på terminalen. Som del i deras miljöarbete. Okej. Jättebra. Men jag flyger inrikesflyg, då är tyvärr inte miljön det som jag prioriterar högst och inte de själva heller. Men jag tar snällt med mig tidningen och känner att jag iaf har bidragit lite... Trots att jag tillsammans med de andra inrikesflygarna släppt ut TON med koldioxid.

Jag kom även på att min (tidigare?) flygrädsla har lärt mig väldigt mycket om hur planen och säkerheten fungerar. Alla ljud är lokaliserade och varje detalj uträknad.

Vet du förresten varför de släcker ner ljuset i kabinen på kvällen vid start och landning? Det är inte för att det är förbjudet att läsa som jag trodde innan utan det är för att om olyckan skulle vara framme och vi behöver utrymma planet så är det lättare för ögonen att söka igenom terrängen utanför om de redan är vana vid mörker. Helt enkelt ett sätt att spara viktiga sekunder istället för att vänta på att ögonen ska se annat än kolsvart när man kommit ut.

Nu ska jag släcka så det blir kolsvart i mitt rum.. Dags att sova! God natt Ronneby!

1 comment:

Anonymous said...

Aha! Det var bra detaljer för en annan flygrädd att veta :)