September 25, 2008

Läskigt långt #2

Har haft noll motivation till att skriva i den här bloggen, tills nu! Nu har jag äntligen något att säga. För det första thank god for Daniel Wennermark Rosell. Vilken föreläsning! Vilken inspiration! Detta ska verkligen förändra mitt liv.

Som numera hyperelev är jag ju frälst i post-it lappar så, nu sitter det en lapp på min spegel i sovrummet. Det står:

”YOU NEVER GET MORE THAN YOU ALLOW YOURSELF TO THINK ABOUT YOURSELF”

Om jag inte slutar att alltid nedvärdera mig själv så kommer aldrig någon någonsin tycka bättre om mig än vad jag själv gör. Varför förväntar jag mig av andra att se mig och allt det jag kan när jag inte själv gör det? Det är väl mycket begärt av min omgivning att se saker som jag själv aldrig ser?

"YOU NEVER GET MORE THAN YOU ALLOW YOURSELF TO THINK ABOUT YOURSELF"… ah! LOVE IT!

När en person säger eller gör saker så är det upp till mig själv hur jag skall tolka detta, känslan skapas ju i mig. När det personer säger eller gör är upp till mig att tolka varför tror jag alltid då att personen gör så mot mig för att skada eller såra mig? Men jag ska våga tro att det inte finns elaka människor, varför skulle en person vara elak? Vem vill vara elak?

När jag har sårat dig, har jag inte menat det. Och det vet jag från botten av mitt hjärta. Jag skulle aldrig såra dig medvetet, men min handling tolkade du på det sättet. Men, det är bara du som kan ta ansvar för dina egna känslor. Det är bara jag som kan ta ansvar för mina egna känslor. Har äntligen förstått meningen med detta. Genom att förstå att ingen vill vara elak utan att de inte visste hur deras beteende sårar den andra personens känslor så kan man förlåta.

UGL:en gav mig inte så mycket som jag hoppats på, men jag har fått det jag sökte där genom Daniel och Sara. Jag har börjat förstå vem jag är.

Jag bara måste nämna Sara lite snabbt. Minns tyvärr inte hennes efternamn men henne hade jag tillsammans med min grupp i modul 2 process follow-up. Hon visade oss en cirkel med olika personlighetstyper och jag kände mig verkligen träffad. Hon sa att man inte kan vara hela cirkeln, alla har sin egen kombination och mina brister har jag till fördel för mina tillgångar. Man kan inte vara allt. Jag kan bara vara jag. Och det räcker!

När vi satt ute i gräset idag, solen sken helt underbart och vi ”mediterade” med våra HHHMMMM-ljud kändes det i början superlöjligt. Folk gick förbi och tittade lite snett. Så tänkte jag: SO WHAT? : ) Nu kör vi! Och det var faktiskt inte så dumt. Jag tror helt och hållet på att en bra inställning är allt. Så jag ska prova på att göra självhypnos ibland och se om det förändrar mig och min inställning. Man kan alltid prova.

Tredje gången gillt nu då:

"YOU NEVER GET MORE THAN YOU ALLOW YOURSELF TO THINK ABOUT YOURSELF"

No comments: