January 19, 2010

Veckomatsedel v.3

Nu när jag är tillbaka i sthlm så blir det veckomatsedel igen. Tänkte att jag skulle dela med mig av den så kan ni kanske hitta lite inspiration :)

Vecka 3

Måndag: Bakad potatis med tonfiskröra

Tonfiskröra: Jag brukar bara ta lite av vad jag har hemma. Igår använde jag en bruk tonfisk, 1 dl gräddfil, rödlök, gurka, äppel, citron, salt, svartpeppar. MUMS.

Tisdag: Ugnsbakad lax med rödlöksås och potatis

Laxen steker jag i ugnen med salt, svartpeppar, citron och lite smör. Rödlöksåsen är grym och väldigt enkel: Rödlök, gräddfil, svartpeppar och salt.

Onsdag: Kött potatis och bearnaisesås

Torsdag: Stinas kyckling med ris

Såsen gör jag av spadet från kycklingen, matlagningsgrädde, soja och vitpeppar.

Fredag: Flygande Jakob

Grillad kyckling i botten av en form. Skiva banan och lägg över, om du som jag hatar bananer så kan du lika gärna skita i den. Vispa ihop 3 dl vispad grädde, 1/2 dl ketchup och häll över kycklingen.

Strö lite knaperstekt bacon och jordnötter över hela festen och stoppa in i 200 graders ugn i ca 20 min.

Det blir en bra vecka...

3 comments:

Skype:cissidahl said...

Skit va bra! Här kan vi inspirera varandra! Vi har också precis börjat med veckomatsedel. Här kommer vår:

Måndag:
Ris o köttgryta. Gryta på strimlad lövbiff, bambuskott, lök, purjo, soja + kryddor.

Tisdag:
Ungspankaka m rårörda lingon.

Onsdag:
Pepparbiff m hemmagjord klyftpotatis. Kall sås på creme f. + strimlad paprika. Veckans favvo för mig!

Torsdag:
Spagetti o köttfärssås.

Fredag:
Stekt kycklinglårfile m ris

Vad säger du - blev du nåt inspirerad.
Från din meny plockar jag med mig laxen + kalla såsen. Tack! Något att plocka ini nästa veckas meny.

becka said...

Bra Cissi!

Tack för bidraget!! Vilken trend vi skapat nu.

Detta ska vi fortsätta med :)

kram

ksverklighet said...

jag som älskar chili con carne!! en rätt jag tror många glömmer!

hacka ner färsk chilipeppar och massor med vitlök så kan man ej misslyckas!

kram kram, en till er var =)