April 29, 2010

Smaken är som baken

I tisdags var det premiär för ett av mina favoritprogram. Inför Eurovision Song Contest, eller ESC som vi lite insatta säger..

Programmet går ut på att några "kända" personer sätter poäng på alla bidragen i ESC. Jag satte med såklart poäng men blev chockad över hur olika smak vi har!

A-teens Marie, Kayo, Lena Ph och några till. De är ju helt efter. Alla mina favoriter sågade de och alla eurodisco ala -98 tyckte de va "frrrrräääääääässsccchhht"!!!

För er som inte alls är intresserade så kan ni nog sluta läsa nu.. annars.. här kommer min dom:

Juryn består av 5 personer som alla kan dela ut 0-5 poäng. Totalt kan alltså en låt får 30 poäng.

1. Moldavien, låten är ASKASS. En tjej som sjunger på dålig engelska och en "jättetuff" kille i vita solglasögon som spelar spexig saxofon. Kom igen! den fick 1 poäng av mig 16 av juryn.

2. Ryssland, WTF?! Vad är det här? Titta på videon, på riktigt. Det här är bara jättekonstigt. Men om man heter Lena Ph så är detta tydligen hysteriskt roligt. 1 poäng av mig 12 av juryn.

3. Estland - YEAH! En av mina allra starkaste favoriter. Låten, videon allt är NICE! Starka 4 poäng av mig, 4 av juryn!

4. Slovakien skickar en Ruslana-låt.. tyvärr bara 10 år för sent 2 poäng av mig och 13 av juryn.

5. Finland. Herregud. Linda Lampenius kompior som sjunger på finska och spelar dragspel. Det är folkmusiktrenden som kom förra året med Ryback. Kom med nåt nytt finnar! 1 poäng av mig och 9 av juryn.

6. Lettland tjej med gråten i halsen sjunger på något som ska likna engelska. 1 poäng, 19 av juryn.

7. Serbien, denna måste ni titta på! Kolla på hans hår! Det är jättespexigt! Är det en tjej, är det en kille? Vem vet?! Det är Serbiens Ola som sjunger, jag lyssnar inget men jag tittar på håret. 3 poäng är den frisyren värd, juryn gav den 8. Bra där.

8. Bosnien, ett av mina favoritländer i denna tävling. De skickar alltid något bra. Jag gillar när låtar handlar om gemenskap och fred. Sånna fina saker. Killen i den här låten sjunger om att de måste enas, sluta kriga! 3 poäng av mig, 9 av juryn.

9. Polen, killen liknar Nakna Kocken och låten är MYCKET påträngande! Intensiv och påträngande. Jag ger den en 1 nu.. men jag kanske ångrar mig. Den fick 9 av juryn.

No comments: