August 21, 2009

Bakåtsträvare

Den senaste tiden har det inte rullat något annat än Friidrotts VM på min TV. Det är riktigt kul trots att inga svenskar tar några medaljer.

Jag satt och pratade med mamma och pappa och jag kom på hur konstig sport stavhopp är ändå. Kan du tänka dig den första människan som kom på idén och skulle förklara den för sina kompisar.

EY! Vi tar liksom en skiiiitlång pinne och...

Ja, ni förstår själva.

Då berättade mamma och pappa en ännu konstigare sak.

Att förr i tiden hoppade man längdhopp och höjdhopp utan att springa innan. Det kallades "Stående höjd" eller "Stående längd".

HAHA!

Shit va roligt. Längdhopp jämfota. Vad var världsrekordet då? En meter? Haha.

Och höjdhopp jämfota. Haha.

Har letat efter ett videoklipp så man kunde få se denna festlighet. Men antar att kameran ännu inte var uppfunnen då.

Jag vill se stående höjd och längdhopp i OS! Någon som kan starta en facebook grupp åt mig?

No comments: