June 20, 2011

Nu ska jag vara lite dryg igen

På de flesta schampo och tvålflaskor står det vad den är till för. Detta har jag börjat tycka är lite roligt. Det kan bli onödigt snurrigt!

Här har vi tre exempel från samma märke men de kan ändå inte bestämma sig hur de ska använda det svenska språket och inte minst ordet FÖR.

Exempel 1: Tvålen är för normal hud. FÖR i det här sammanhanget måste betyda att den är till för de som har normal hud. Varken torr eller fet.. normal.. normal tvål till normal hud.



Exempel 2: Den andra tvålen är för len hud. Här måste väl ändå FÖR betyda att det är något man VILL ha. Jag vill ha len hud, då köper jag den här. Eller?



Exempel 3: Men nu börjar det bli snurrigt..för torr hud. FÖR.. betydde det något man redan hade (normal hud) eller något man vill ha (len hud)?



Kan inte vara någon bästsäljare den där... om jag nu hade torr hud borde jag väl köpa tvålen för len hud?

Oj, vad dryg jag kan vara ibland.

No comments: