October 27, 2011

Barn till varje pris

Nu när jag ligger hemma blir det en hel del Gossip Girl men för att inte tappa huvudet helt såg jag på senaste avsnittet av Barn till varje pris.

Även om du är förälder eller ej så är det ett riktigt bra program.

Det handlar om ofrivillig barnlöshet och egentligen om hur långt människor är villiga att gå för att få egna biologiska barn.

Idag handlade det bland annat om ett par som använde sig av en surrogatmamma i Indien. Det är alltså inte hennes bulle utan hon är "bara ugnen" så att säga.

Jag tycker det är så sjukt.

Köpa en kropp som förvaring för att de inte kan få barn själva.

Det är ju prostitution!

Hon använder de 40.000 hon får för att betala sin sons skolgång! Om hon hade kunnat få ett vanligt jobb så hade hon aldrig behövt göra detta. Aldrig behövt utsätta sig och sin kropp för fara bara för att få pengar.

Vad är det för fel på människor och vad de kan göra för att uppfylla sina egna behov?

Utnytjta en fattig kvinnas kropp på det sättet äcklar mig.

Hur kan det vara okej?

Det finns många barn där ute som redan är satta till världen, hjälp dem istället!

3 comments:

Anonymous said...

BRA RUTET!

Anonymous said...

För det första jobbar många fattiga Indiska kvinnor och män i textilindustrin där de för slavlöner syr de kläder du köper på HM, Lindex, Kappahl eller var du nu handlar. Även IKEA köper in 30% av alla sina varor från Indien.
Pengarna surrogatmamman får in från att vara surrogatmamma och hjälpa ett barnlöst par motsvara 5 årslöner. Hon tog valet att vara surrogatmamma, andra Indiska kvinnor kanske väljer att sy dina kläder, men valet måste ju ändå vara hennes eller?

becka said...

Jag tycker att felet ligger precis där du med påpekar det. Slavlöner på textilfabriker är verkligen förfärligt!

Men Ska lösningen på problemet med skitlöner på en fabrik vara att sälja sin kropp?

Det är där våra åsikter skiljer sig ifrån.

Bara för att hon får mer betalt än på en fabrik gör det inte mer rätt. Tycker jag.

Skulle denna kvinna ha ett val, ha ett jobb där hon blir rättvist behandlad med en god lön eller föda andras barn tror jag hon skulle välja de första alternativet.

Det är det hållet vi måste vända världen åt. Inte låta fattiga människor vara betjänter åt västvärldens önskningar.