October 13, 2011

The Russian Way

Besökte Ryssland Ambassad i Stockholm idag. Lämnade in några papper åt gamla grannen John som söker visum.

Det var en mycket speciell upplevelse.

Den enda ambassaden jag tidigare besökt är den Amerikanska. Där var det inte jättetrevligt men de kunde ändå inte riktigt dölja sin kultur och lite service var aldrig långt borta.

Jag tänkte vara lite snäll mot min gamla granne och vara så trevlig som möjligt mot personalen idag. Allt för att få snabb och bra service. Det hjälpte inte...

Efter lång väntan är det min tur. Jag går in i båset och bländar på mitt finaste leende och detta händer:

R - som i Rebecka
SRT - som i Sur Rysk Tant


R - Hi, how are yooouu?
SRT - PAPERS
R - Absolutely! Here they are..!
SRT - NOT NEED (säger hon och ger mig hälften tillbaka)
R - Okey then I´ll take them back. Thank you! If I want you to send the visa to him when it´s done, how many stamps do you need?
SRT - ME NOT POST OFFICE
R -  Hi hi, okey! I understand. How many days does it take for him to get it?
SRT - ME NOT POST OFFICE. NOW GO LINE FOUR.
R - Line number four? Okey! Thaaank yooou!! Have a nice day!
SRT - ....

No comments: