May 07, 2012

Inför ESC


Yes! Eftersom jag var i Dublin när förra veckans program gick så har jag sett det i efterhand. Klockan 21 ikväll är det dags för de sista bidragen och jag kan göra den totala listan. Men redan nu bjuder jag på förra veckans poäng!

1 ”Nije ljubav stvar” – Željko Joksimovic – Serbien

Min fina Edona får ursäkta, för det här är ganska härlig musik. Balkanbalader med stråkar smälter jag rätt lätt för. Vad jag inte förstår är varför killen med krulligt hår har en så löjligt stor flöjt. Det här är så vackert! 4 poäng!

2 ”Crno i belo” – Kaliopi –  Makedonien

De första 10 sekunderna i låten kan jag inte bestämma mig om hon kan sjunga eller ej. Jag tycker att hon har en ganska ful röst faktiskt. Det här håller inte! 1 poäng för svänget.

3 ”You and Me” – Joan Franka –  Nederländerna

Men vad i hela fridens namn har hon på sig? Det går ju inte att lyssna när hon ska se ut som Sitting Bull. Visste inte om att det fanns så mycket fjädrar i Nederländerna. Fruktansvärt! 0 poäng!

4 ”This Is The Night” – Kurt Calleja –  Malta

Jag vill att Malta ska hänga med till finalen. Inte så mycket på grund av låten utan mest för att de ofta ger Sverige höga poäng. Men ja, det här är inte så dumt ändå. Låter lite Saade, 3 poäng.

5 ”We Are the Heroes” – Litesound –  Vitryssland

De här kom tvåa i Vitrysslands final, men vinnarna hade fuskat. Presidenten tillsatte en utredning och de här är de rätta vinnarna, enligt presidenten för Europas sista diktatur. Den här gruppen ser ut som nåt från Tron. Ungefär som en stormtrooper eller helt enkelt Danny i årets mello. 2 poäng.

6 ”Vida minha” – Filipa Sousa –  Portugal

Spanska toner, lite dramatisk tango. Men ah.. så tråkigt och skrikigt. 1 poäng.

7 ”Be My Guest” – Gaitana –  Ukraina

Na na nanana na na be my guest. Visst är det feststämning men det är inte så bra. Väldigt enformigt. 2 poäng får räcka. 

8 ”Love Unlimited” – Sofi Marinova –  Bulgarien

House/dance/trance. Jag tycker det är tråkigt. Hatar att dansa till sånhär musik. Det är bara så dåligt. 0 odansiga poäng!

9 ”Verjamem” – Eva Boto –  Slovenien

Jättesöt tjej på 16 vårar. Men vad har kören på huvudet? De ser ut som fyra brudar som rymt från sina bröllop. Inte jättedåligt men inte bra heller. 2 poäng räcker.

10 ”Nebo” – Nina Badric –  Kroatien

Det här blir en perfekt uppladdning inför nästa låt som är Sverige. För detta är dåligt. Det gillar vi. 0 poäng!

11 ”Euphoria” – Loreen –  Sverige

Ja, vad ska man säga? Det märktes i Globen att Loreen är årets stjärna. Lyckas Loreen komma fram och inte bli för introvert är detta definitivt i final och vi kan vinna hela tävlingen! Jag tar semester hela Eurovisionveckan nästa år om vi vinner med Loreen. 5 patriotiska poäng.

12 ”I’m A Joker” – Anri Dzjochadze –  Georgien
I´m A Joker. Jag hoppas verkligen att detta är ett skämt? Det är fruktansvärt dåligt. 0 poäng!

Ser fram emot kl 21 ikväll när nästa gäng står på tur! Jippie!

3 comments:

chris said...

haha mest ambitiösa inlägget jag sett på länge!!

det var bara skit förra veckan.

Anonymous said...

Här får du lite godis Becka, en remake av Euphoria, som uppladdning:

http://www.youtube.com/watch?v=emMheGE8b5U

becka said...

Tack, men nej tack. De två sekunder jag lyssnade var fruktansvärda. Noll poäng!