May 11, 2012

Sista inlägget om kollektivtrafiken

Åh, jag vet att jag snöat in på ett visst spår de senaste dagarna men jag måste bara skriva en sista sak innan jag lämnar detta ämne, på ett tag.

Ni som träffat mig sen jag kom hem från resan dit har alla fått höra om de fantastiska busschaufförerna.
Vad som hände var att vi tjejer klev på en buss i Dublin:

Vilsna tjejer = VL
Underbar busschaufför = UB
Underbar busschaufför nummer 2 - UB2

VL - Kliver på bussen och ser vilsna ut.
UB - Hej där. Vet ni vart ni ska?
VL - Jajamensan, vi ska till fängelset!
UB - Jaha, ser man på. Vet ni vad? Då är det bättre att ni tar nästa buss istället. Den stannar precis utanför!
VL - Åh, tack så mycket. Vad heter den bussen?
UB - 13 eller 30 (På den irländska dialekten låter det som bussnummer diirrrty eller diiirrrrty). Men vet ni vad? Jag kan ringa chauffören i bussen bakom och be honom visa er vart ni ska.
VL - Åh! Tack så mycket! Vill du verkligen göra det?
UB - SJÄLVKLART! Vart ska ni åka efter fängelset?
VL - Då ska vi till Gunnies!
UB - Jahaaa, då kan ni inte ta samma buss tillbaka. När jag ändå ringer chauffören i bussen som kommer och hämtar er ber jag honom att även visa er hållplatsen för bussen som tar er till Guinness.
VL - Tack så mycket! Jättesnällt!
VL - Kliver av bussen och väntar snällt på nästa.
UB2 - Hej tjejer! Är det ni som ska till fängelset?
VL - Ja! Det är vi!
UB2 - Toppen. Hoppa på bara så säger jag till när ni ska av!
VL - Går upp till övervåningen på dubbeldäckaren och njuter av turen genom staden.
UB2 - Då var vi framme vid Kilmainham fängelset! Och förresten tjejer, var det till Guinness ni skulle till efteråt?
VL - Ja, det stämmer.
UB2 - Ja, vad kul. När ni ska åka dit går ni höger, höger, höger och väntar på bussen där. Den går varje kvart!
VL - Tack, tack, tack!
UB2 - Enjoy Dublin-ey!

Fantastiska människor, vi var helt lyriska över att de var så hjälpsamma och trevliga.
Det konstiga är att för dessa busschaufförer var beteendet självklart.

De hjälper människor som inte hittar att hamna rätt.

När du hoppar på en buss i Sverige är det en mycket bra dag om chauffören säger hej.

Det finns en sida på Facebook tillägnad den tunnelbaneföraren i Stockholm som är trevlig. 

http://www.facebook.com/dengladatunnelbaneforaren

6867 personer är just nu inne och "gillar" Den glade tunnelbaneföraren på den röda linjen.


Den endaste trevliga chauffören i kollektivtrafiken i Stockholm.

Busschaufförerna i Dublin får inga tummar på Facebook, behöver inga tummar heller. De är rätt människor på rätt plats, glada över att kunna hjälpa till.

När ska det hända i Sverige? Jag väntar fortfarande...

No comments: