November 20, 2012

Gubbarna och jag

Igår när jag stod och väntade på Annelie kom en gammal man fram till mig och sa:

- Om dom säger att du är ful. Då ljuger dom!

- Åh, tack så mycket. Det var väldigt snällt sagt av dig!

Några minuter senare kommer nästa gamla man fram och säger:

- Är han där borta din pappa? (Pekar på den första mannen som kommit fram till mig.)

- Nej, det är han inte!

- Han står där borta och säger det till alla som går förbi!

Slänger en blick på den första mannen som tydligt står och pekar på mig tillsammans med ett gäng gamlingar som nickar instämmande och ler mot mig.

- Nejdå, han hittar bara på, säger jag.
- Är du från Blekinge säger gubbe nummer två och ser överlycklig ut.
- Ja, jag är från Ronneby.
- Och jag är från Kallinge! Har du bott här länge?
- Ja, det har blivit några år. Snart fyra.
- Äh, det var ju inget! 30 år, då börjar vi snacka!

Sen ringer min Annelie och undrar vart jag är och vad jag håller på med. Vinkar av gubbarna och går vidare.

Jag ska också bli en social pensionär!



No comments: