February 20, 2013

Sömnparalys eller spöke?

I vanliga fall somnar jag och vaknar först när klockan ringer på morgonen, då och då händer det att jag vaknar för att se vad klockan är men somnar snabbt om igen.

Men natten till tisdag var annorlunda.

Jag ska göra ett försök att beskriva vad som hände.

Jag gick och la mig precis som vanligt och när jag låg där och försökte somna började jag tänka på saker. Det märkliga den här gången var att jag upplevde det som att jag fick svar.

Låste jag dörren? Dropp.
Var det duschen som lät? Dropp.
Tänk om det är ett spöke? Dropp.
Äh, det finns inga spöken? Dropp, dropp, dropp.

Så slutade jag tänka på frågor.

Helt tyst.

Men seriöst, vad är det här?! Dropp.

Slutade tänka igen, helt tyst.

Sluta störa mig, jag försöker sova! Dropp, dropp, dropp.

Fortsatte att sluta tänka på frågor, droppandet slutade. Tänkte på en fråga och droppandet kom precis efter.

Så bestämde jag mig. Jaha, är det nu ett spöke som gör att duschen droppar så det ekar i hela badrummet så kan den väl får göra det. DU KAN INTE SKADA MIG!

Somnade gott, sov några timmar tills det märkliga hände:

Jag vaknade och någonting höll fast mig. Jag kunde inte andas. Försökte vifta med armarna och röra på benen, men det gick inte!

Detta är på fullaste allvar.

Somnade om men vaknade kort därefter då det händer en gång till.

Kippar efter andan och försöker sprattla på benen. Hjärnan fattar att den ska sprattla men kroppen är helt paralyserad. Men det konstiga var att jag inte kände mig rädd. Det var obehagligt men inte skrämmande.

När jag vaknade på morgonen tänkte jag att jag håller på att bli galen. Tappat förståndet fullkomligt.

Börjar googla "fasthållen i sömnen" och jag är verkligen inte ensam.

Självklart finns det olika teorier.

Den som känns mest trolig är att jag Sömnparalys inte spöke men jag vet inte vad jag ska tro.

Troligast på det här:

Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. UnderREM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Vid sömnparalys stängs muskelkontrollen av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Låt oss i alla fall hoppas.

No comments: