October 09, 2008

Pest eller Kolera?

Kärlkramp, Magkatarr eller Ångest?

Under flera års tid har jag några gånger i månaden haft en kraftig värk i högra delen av min bröstkorg. En smärta jag har försökt beskriva som: ”Ont i hjärtat fast på fel sida”. Ikväll så fick jag för mig att googla detta.

Aj då, det skulle jag nog inte ha gjort.

På bara någon minut så fick jag ett återfall av sjukdomen hypokondri. För några år sen hade jag ett mindre anfall av samma sjukdom. Efter en mycket vild taxitur i Stockholmsnatten trodde jag efter lite googlande att jag hade fått en sjukdom som hette Kristallsjukan.
Men, efterstudierna har visat sig att det endast rörde sig om bakfylla.

Dock, finns det trots allt en stor grad av seriositet i det här inlägget.

Den sjukdomen som verkar vara mest aktuell med tanke på min ålder verkar vara ångest/depression.

Det kom som en smärre chock.

Är jag deprimerad?

Har jag ångest?

Kan man ha ångest eller depressioner utan att veta om det?

Den frågan borde vara enkel att svara på. Nej? Eller?

Men.

Hur mår jag? Jag vet faktiskt inte. Jag tror att jag mår bra.

Hur ofta tillåter jag mig själv att känna efter hur jag verkligen mår?
Och kan det i sin tur få utlopp i fysisk smärta?

Jag skall inte måla hela världen svart nu.

Smärtan i min bröstkorg kanske bara är en Fisherman´s Friend som satt sig på tvären.

No comments: