February 03, 2010

Kulturell dag



I morse var jag uppe med tuppen för att jag och Jennie skulle gå på seminarie på modeveckan här i sthlm. Det handlade om hållbart mode. Satt och gäspade lite i början, kollade in målningar och allt guld inne på Berns men i slutet så var det riktigt intressant.

Det var lite olika modefolk där nån från både stora kedjor som HM och Indiska men även nån high fashion designer som hade butik i Paris. De hade en liten paneldiskussion och svarade på frågor från publiken.

I slutet av seminariet så sa tanten från Indiska en riktigt bra sak. För halva diskussionen hade handlat om masskonsumtion och det kändes som att de flesta hackade ner lite på HM och deras billiga priser som då skulle uppmuntra till masskonsumtion.

Då sa hon att i flera av de fabriker i Indien som Indiska tillverkar sina produkter tillverkas även kläder för några av de dyraste och mest glamourösa kläderna som finns. Det är samma fabrik, samma personal dock skiljer sig kvalitén på själva tyget. En annan skillnad var att Indiska tar ansvar för att personalen på fabriken får rätt lön, att kläderna ska tillverkas på ett miljövänligt sätt samt att de tar ett etiskt ansvar för dessa människor och dess utveckling.

Så det bevisade för mig att masskomsumtion inte är det stora problemet. För köper jag 10 plagg på Indiska och du köper ett plagg för ett hutlöst pris som är tillverkat av samma människor i samma fabrik så har i vilket fall jag bidragit till att dessa människor får en bättre framtid.

Det kan till och med vara bättre för miljön att köpa 10 plagg än att köpa ett. För det miljöarbete tex. HM och Indiska gör på dessa fabriker bidrar till en bättre miljö än om jag hade köpt ett plagg och miljöengagemanget hade varit NOLL.

Mycket intressant tycker jag.

1 comment:

Anonymous said...

BRA BESKRIVET!!! jag måste få länka från mitt inlägg om detta till ditt!! :D