February 03, 2010

Uppdatering

Nu under vår praktik så ska vi uppdatera de andra i klassen om hur det går på praktiken. Detta ska vi göra via blogginlägg via en klassida på NING.

Men så fick jag inspiration av Mattias i klassen som även hade lagt upp sin uppdatering på sin privata blogg.

Så det här är en uppdatering för alla er som inte går i BM10Kna:

Jag praktiserar på en stiftelse som heter Stella. Grundaren till den är Eriks mamma så vi går mest runt och skvallrar om honom hela dagarna. När vi inte gör det så gör vi nytta. Hon startade 2006 ett mentorprogram för unga tjejer.

Tjejer mellan 16-20 år får kostnadsfritt en personlig mentor som de träffar två gånger i månaden. Mentorerna är kvinnor i 27-60 årsåldern som har stor livserfarenhet och ett ännu större intresse för personlig utveckling.

Tjejerna och mentorerna pratar om små till stora saker men det är värt att nämna att mentorerna inte är psykologer eller kuratorer. De hjälper unga tjejer med vardagliga problem och bidrar genom att vara en stöttande vuxen.

Mentorerna känner inte tjejens familj, kompisar eller lärare. De står helt utanför hennes vardagliga liv vilket gör att tjejen i större utsträckning vågar prata om sina problem och samtidigt få råd och hjälp av en som ser henne från ett annat perspektiv.

De ses på fikor och promenader då de diskuterar allt mellan himmel och jord.

Vad är jag bra på?
Vad ska jag bli?
Ska jag läsa vidare? Och i så fall – VAD?!

Det kan handla om kompisar, familj, skolan. Precis vad som helst!

Jag har varit i kontakt med flera av Stockholms gymnasieskolor och olika organisationer som samordnar tjejkvällar och har träffar inbokade. Då ska jag ut och prata med tjejer, ställa ut bord i cafeterior och gå på olika mässor. Allt för att locka fler tjejer till programmet.

Jag ska även styra upp Stellas verksamhet på nätet. Börja blogga och försöka finnas där unga tjejer finns idag.

Känns oerhört bra att arbeta med något som gör skillnad. Låter cheesy men jag är väl det.

No comments: