November 17, 2010

Systembolagets tävling

Uppdraget är att komma på ett sätt att få nöjda kunder utan att öka försäljningen hos Systembolaget.

I flera dagar har jag suttit och läst förslagen och vissa av dem är riktigt roliga.

Okej, för att göra det jättetydligt så var uppgiften att göra Systembolagets kunder nöjda men inte öka försäljning eller konsumtionen.

Här är några av förslagen som kommit in:

Förslag Nr 1
Bygga om Systembolaget till Drive In. Kunna köpa kall öl och dricka i bilen.

Nej.

Förslag Nr 2
Smakprov på vinerna, så man vet hur vinet smakar.

Nej, alla skulle ju dricka mera och förfesta inne på systemet.

Förslag Nr 3
Stäng Systembolaget och sälj öl/vin och sprit i mataffären

Nej.

Ingen av dessa idéer löser ju problemet. Så när jag har suttit här på jobbet och fnissat åt alla idéer har jag fått många kommentarer: Kom på nåt bättre själv då!

Ja det kan jag väl!

Men det var verkligen inte lätt och jag är inte där än.
Min första tanke är att systembolaget har ju ett bra sortiment, vi kunder är ju oftast mycket nöjda med utbud och service.

Det allra bästa sättet att påverka människor är inte via varningstexter utan via KÄNSLOR!
Det hjälper inte att informera om skadorna alkoholen gör på kroppen eller våra relationer.

Men, vad vi inte tänker på är familjerna och barnen som far illa på grund av missbruk i familjen. Det finns en organisation som heter Maskrosbarn, de finns som stöd till barn som växer upp i missbrukarfamiljer.

Varför inte höja priset med någon %, ge pengar till den här organisationen, öka medkänslan för dessa barn och därmed dricka mindre?

No comments: