September 22, 2011

Projekt - Rädda håret

Ända sedan jag var ungefär 8 år gammal har jag haft långt hår. Innan dess hade jag världens mest spikraka page med pannlugg. Sött.

Men någon gång för ungefär 10 år sedan började jag misshandla mitt hår. Färga rött,  färga svart, slinga blont, föna, platta, locka.

Håret är nu långt men ack så skadat!



Det är inte speciellt snyggt då jag inte slingat på 3 månader men jag ska dra ut på den misshandeln lite till.

Eftersom jag för ungefär en månad sedan startade projektet - Rädda håret!


Jag fortsätter med att endast tvätta håret en gång i veckan. Men istället för att använda schampo från Coop har jag slagit på stort och köpt Kerastasé schampo och inpackning.

Jag måste föna mitt hår, jag har aldrig tiden att låta det självtorka. Sova med blött hår är hemskt, både för mig och för håret. Vara utomhus eller cykla till jobbet med blött hår gör mig förkyld. Fönen är min räddning då. Innan den gör sitt jobb masserar jag in:

Schwartskopf - Repair Rescue Sealed Ends


Och fönar aldrig på högsta värmen! Det få ta några minuter längre tid men jag har fått för mig att det inte är lika skadligt.

Plattången har börjat damma och jag har gjort ett vad med mig själv, den ska få ligga oanvänd året ut. (Om det inte skulle hända nåt jätteviktigt, ett bröllop eller så då jag vill vara fin!)

Har du några andra tips som kan hjälpa mig? Produkter, huskurer, vad som helst - hör gärna av dig!

Hjälper inte detta är det nog dags att kapa... det gör mig livrädd.. kanske skulle den rädslan till och med få mig att äta de där hemska gojibären igen.

3 comments:

Anonymous said...

Hej syster yster!
När du kör inpackningen så stoppa håret i en plastpåse. Kanon!

Puss

Anonymous said...

Köp matrix eller bedheads inpackningar, suveräna. Prova att sova med inpackningen, finns små huvor i frotte´ som man använder. Gör inpackning minst 1 ggr i veckan, och föna aldrig även om det e kalluft. Borsta eller kamma aldrig ett blött hår. Om du nu är rädd om ditt hår, så köp kvalitets schampoo, och det finns inte på coop, bara på salonger. Tips bara !

Josefine said...

http://www.sephora.com/browse/product.jhtml;jsessionid=V04SPFMAIXH1OCV0KRRQX0Q?id=P278004&categoryId=RPYMAL&navAction=jump

En himla lång länk till ett nedrans bra spray, jag använder det och det gör stor skillnad på mitt hår. Tänk dig att jag var svarthårig i Januari, och du vet ju hur det ser ut nu. Jag har inte varit snäll mot mitt hår. :) se om du hittar någon frisör som säljer det, spraya i blött hår. Luktar gott gör det också. ;)