September 07, 2009

Inga konstigheter

BLT hade en artikel om en student på BTH som kom till Blekinge och blev chockad över vilka ord vi använder här.

Enligt honom så använder vi ord som han aldrig hade hört tidigare.
Jag vet inte om det är mig eller han det är fel på..

Men nyta, flåtigt, speka och mora är orden han reagerat på.

Men det är ju fullkomligt normala ord!

Nyta är kanske inte så värst vanligt i andra län. Men det är lätt min favorit av de blekingska orden. Så visst, att det är ett blekingeord det köper jag.

Men de andra då? Flåtigt. Som i flåtigt hår.. Det är ju ett fullkomligt normalt ord!

Och speka..? Seriöst. Ni andra måste veta vad det är.

Mora, ah.. jag älskar det.

Mora = Trycka upp snö i ansiktet på någon.

Vad är det här? De andra orden för samma sak är ju hemska.. MULA? SKÄRP ER!

"...konstaterar att just fenomenet att pressa snö i ansiktet på någon, verkar ha hur många ord som helst. Till exempel mola, purra och mula."

PURRA? MOLA? MULA?

Då låter verkligen mora allra bäst av dem.

Seså, alla ni som läser. Nu tar ni ert flåtiga hår, ut och spekar i löven och morar någon i ansiktet... om ni nyter.

2 comments:

Frida said...

Haha, alltid lika kul att höra vad andra tycker om dialekter. Flåtigt kan jag gissa mig till vad det betyder, fast jag tycker det heter flottigt, med de andra tre orden har jag aldrig hört :)

becka said...

Är det verkligen så?! Har du aldrig hört dem tidigare? Vad lever jag i för värld? :) Jag tror nog att blekinge är världens centrum...