August 27, 2010

Därför är jag socialdemokrat

Mitt förra inlägg var en länk till en debattartikel skriven av polisen Lars Sjöblom, fd kandidat för moderaterna i Norrtälje.

Här kommer godbitarna:

Jag ville engagera mig politiskt i ett parti som brann för friheten och som gav människor en möjlighet att välja i Välfärdssverige.

Jag är polis och har i dag en ryggmärgsskada efter flera olyckor i tjänsten. Det har gett mig en insyn i vardagen för dem som Välfärdssverige ska värna.

Och det var den insynen som gjorde att jag begrep att de Nya Moderaterna i verkligheten inte är det parti för alla som de utger sig för att vara.

Tyvärr så blir politiken sådan att den bara passar för framgångsrika friska, och om andra hamnar i kläm så osynliggör man det och skyller på att man jagar fuskare.

Jag har haft svårt att se dem som röstat på mig i ögonen.

Det är en stor skillnad på Moderaterna när de talar till folk och när de genomför sin politik. När jag påtalat skillnaden mellan partiets budskap och dess politik bemöts jag med att jag inte har ”de rätta karaktärsegenskaperna” för att vara moderat.

Och om de rätta karaktärsegenskaperna för att vara moderat ska vara att ljuga skäppan full för väljarna så har de väl rätt.

Därför väljer jag att lämna Moderaterna och jag vill göra det klart och tydligt att jag gör det för att de mjuka Nya Moderaterna inte finns. De är bara en ordkuliss.

Heja, vilken kille!

No comments: