May 24, 2010

Hålla på traditioner? Naje..

Okej Vickan.



The fight is ON! Om inte du vill hålla på Svenska traditioner utan gå lös på Amerikanska filmtraditioner så tänker jag göra detsamma. (se längst ned..)

Är inte argumentet att ha kvar det Svenska kungahuset att det är en fin svensk tradition? Något som vi har här i Sverige som inte många andra länder har? Inte det? Okej.

För Sverige i tiden, heter det inte så? För Sverige, i tiden. Att leda sin dotter till altaret är varken svenskt eller i tiden.

Att leda sin dotter in i kyrkan bryter mot den svenska traditionen som under flera hundra år stått för jämställdhet och kvinnans frihet. Kvinnan väljer själv vilken man hon skall gifta och hon har mandat att ta sina egna beslut. I motsats till en syn på kvinnan som männens ägodel och att ansvaret förs över från fadern till nästa man.

Jag har inget emot att fäder leder sina döttrar till altaret i allmänhet men när det handlar om något så svenskt som vårt kungahus som i mångt och mycket är så himla måna om våra traditioner är det pa-te-tiskt.

Så, skippar du våra svenska traditioner och går över till de amerikanska tycker jag att vi ska ta det hela steget ut. Från och med nu leder alla brudars fäder sina döttrar till altaret och vi skaffar president!

STÖRTA KUNGAHUSET!

MONA SAHLIN TILL SVENSK PRESIDENT!

HURRA!

5 comments:

Emilie said...

Tror du och jag kan ha väldigt roliga och givande diskussioner angående politiken. Som det känns nu så tycker vi olika och det kan bli spännande =)

Emilie said...

Tror du och jag kan ha väldigt roliga och givande diskussioner angående politiken. Som det känns nu så tycker vi olika och det kan bli spännande =)

becka said...

Haha! Det har du helt rätt i! Att diskutera med någon som tycker precis lika är inte speciellt roligt.

Det låter som en plan min vän!

Anonymous said...

Ska vi president ska det vara DU!! :D Inressant detta med traditioner & alltså - vem annars förutom hennes pappa skulle ha ledit henne fram?? Reinfeldt?? Markoolio? Jag undrar nyfiket vilka som vart på tapeten!! Jag säger: avskaffa resterande Kungahus - Behåll Vickan och gör henne till Drottning med MAKT! Men det börjar kännas förlegat att folket ska betala för Maddes lyxresor till playan!

karrrååålajjna said...

Åhh neeeeej, de är ju för sött att pappa kungen ska få lämna över sin dotter. Det är ju trots allt vickans och daniels dag och de måste ju få bestämma lite, host host. det kommer ju bli så privat och fint, eller vad de försöker få det till. inte alls ett helt folk som ska glo på deras första kyss som man och hustru.

nawwww- de ska ju sno halva hagaparken med, men de är ju också gulligt att de vill ha LITE stägsel i halva parken.

Störta mona sahlin så skulle jag sätta på nyheterna lite oftare!!

to be continued...