April 16, 2012

Då var det dags i igen!

Jag vet att vi Eurovision-lovers är en liten exklusiv skara, så nästa inlägg roar säkert bara mig själv.


Yes, då kommer domen för de nio första bidragen i Delfinal 1. Lika blandad kompott som vanligt.



1. Montenegro: Rambo – " Euro-Neuro".
Montenegros stjärna Rambo Amadeus påminner om en blandning av Doggelito och Svullo. Han rider runt på en åsna och ser jättefull ut. Nädu! Det blir noll poäng!  0!





2. Island: Gréta Salóme & Jónsi – "Mundu Eftir Mér" eller Never Forget på engelska.
Island brukar skicka vettiga låtar. Så även i år. Islands Linda Lampenius rockar loss på fiol och ser snygg ut. Skandinaviskt. Snyggt. 3 poäng.






3. Grekland: Eleftheria Eleftheriou – "Aphrodisiac".
På grund av den ekonomiska krisen i Grekland hölls deras final i ett köpcenter. Det går inte att sluta le åt sångerskan som krälar runt på golvet bland rulltrappor. Vill de inte gå vidare och behöva spendera mer pengar borde de skickat något sämre. Det kan absolut gå vidare. 3 poäng.






4. Lettland: Anmary – "Beautiful Song". 
Not so beautiful song. Jättetråkig. Rambo Amadeus på åsna var faktiskt bättre än det här. Kan man ge minus? Jag sätter mina egna regler och ger detta minus! Poäng - !







5. Albanien: Rona Nishliu – "Suus". 
Jag har redan innan detta program blivit varnad av Edona att Albaniens bidrag får henne att skämmas. Och jag förstår varför. Skrikig tant med lösnäsa. Videon är ändå lite stilren och snygg men den kommer ju inte visas på scen. Snark. Noll poäng. 0!







6. Rumänien: Mandinga – "Zaleilah".
Gillar det redan efter tre toner. Endast på grund av dragspelet. Za-la-le-iiaaah! Själva musiken är riktigt RIKTIGT nice, dock låter hon lite auto-tunead. Fake alltså. Men det här bra alltså. Sommar! 4 poäng!









7. Schweiz: Sinplus – " Unbreakable".
Dead by april utan growl. Eller ja, vad är kvar då egentligen? U2 eller kanske mer pojkbandsrock? Det är inte dåligt. Men det är inte bra heller. 1 poäng!








8. Belgien: Iris – "Would You?".
Jag kan inte komma på någonting roligt att säga om den här låten. Det brukar inte vara ett bra betyg för låtar ska ändå väcka känslor. 1 poäng!







9. Finland: Pernilla Karlsson – "När jag blundar".
Finland är ändå det enda bidrag som sjunger på svenska. Bara det är ju värt ett poäng. Men inte så mycket mer än så. Det är ju ändå finlandssvenska och inte riktig svenska. 1 poäng!




Nu kanske du tycker detta låter snålt med en hel del nollor och ettor, men det är ju 32 bidrag kvar att lyssna på.


Slutet gott allting gott för den här veckan. Ska du bara lyssna på en låt.. Ta då Rumäniens!

No comments: