April 26, 2012

Denna veckans ESC-offer

Yep, i måndags var det dags igen för att se resterande bidrag från semifinal 1 i året Eurovison.
Man kan milt säga att det var.. katastrof?


Vi fortsätter där vi slutade senast...


10. Israel: Izabo – "Time".


Som vanligt kan man ju undra vad Israel gör i EUROvision Song Contest då det ligger i Asien. Men det finns någon fin förklaring till det som har med EBU (Eurovision Broadcasting Union) att göra. Som att det svarar på frågan. Min fråga är då egentligen vad de gör i EUROvison Broadcasting Union?
I vilket fall, deras låt i år påminner mycket om en Andreas Johnsson låt, trallvänlig men intetsägande. För att spexa till det lite kör de cirkustema. Sing, sing, ding, ding.. ungefär. Konstigt men gör inte direkt någon skada. Två europeiska poäng.


11. San Marino: Valentina Monetta – "The Social Network Song (Oh Oh – Uh - Oh Oh)". 


Ska du se ETT enda bidrag i år ska du se detta. Det är det värsta och det vidrigaste bidraget någonsin. Helt fruktansvärt och därför rätt skojigt. Låten handlar om FACEBOOK. Eftersom det vore marknadsföring att sjunga detta har de bytt ut just Facebook mot uh uh. Så istället för att sjunga Facebook uh, ah, ah.. Blir det uh, uh, uh, ah, ah. Smart! Denna versionen ovan är den riktiga, med "marknadsföringen" alltså. Jag tror inte att det hade gjort någon skada att sjunga Facebook, för någon marknadsföring är det långt ifrån. Jag vill aldrig igen besöka FB igen om det hade sett såhär fruktansvärt ut som det gör i denna låt. Vad man annars kan fundera på när man kikar på videon är varför sångerskan måste visa så himla mycket tandkött - det är inte smickrande! Årets absolut största nolla. NOLL!


12. Cypern: Ivi Adamou – "La La Love".


Det här är bra alltså. En stark utmanare mot Loreen! En äkta sommarhit som redan spelats säkert hundra gånger i mina öron. GRYMT bra! Kommer du vara i min närhet i sommar? Då kommer du definitivt få höra den här både en och två gånger. FEM soliga poäng!


13. Danmark: Soluna Samay – "Should've Known Better".


Det här är gitarr, det är sång. Men det är långt från Fly on the wings of love. Tjejen påminner om en ung Courtney Love, lite knarkig sådär. Jag tycker låten är tråkig, precis som pannan Bergendahl var för Sverige. Det enda jag gillar är såklart sailor-temat. Älskar hatten och fransarna på hennes axlar. Det får ett poäng


14. Ryssland: Buranovskiye Babushki – "Party for Everybody".
Ja, vem kan ha missat de ryska små tanternas bidrag? De är toksöta och har man inte ett hjärta gjort av den hårdaste och kallaste sten kan man inte göra annat än älska detta. Den lilla tanten i mitten är min största favorit. Kan man köpa henne på postorder? Ingen kan texten, ingen kan "dansen"men alla kan de charm! 5 poäng!


15. Ungern: Compact Disco – "Sound Of Our Hearts".
Compact Disco? Är de allvarliga? COMPACT DISCO? Det måste vara det mest fruktansvärda bandnamn jag hört. CD - hur 1990 är inte det? Hade detta nummer inte legat efter de underbara tanterna hade det kanske gått bra, för det är inte dåligt.. bara lite blekt. Jag kan ändå tänka mig att lyssna på detta en regnig dag men det kommer inte att fungera hela vägen. Tre kompakta poäng.


16. Österrike: Trackshittaz – "Woki Mit Deim Popo".
Det här är hemskt. Det är så himla dåligt. Inte ens lysande rumpor på scen får igång mig. Det här är så himla pinsamt. NOLL POÄNG!




17. Moldavien: Pasha Parfeny – "Lăutar".
Det är verkligen cirkusens år i år. Alltså inte mitt år. Den här låten hade kunnat vara något men blev det inte. Gillar inte kläderna, cirkusandet och dansen. Det blir så töntigt. Om jag hade fått styla om honom och slänga ut cirkusen på ett fält där det hör hemma hade han fått 3 poäng. Nu vet jag inte ens om jag kan ge det två. Men visst, jag blundar.. två poäng!








18. Irland: Jedward – "Waterline".



Jag älskade Jedwards bidrag förra året. Det var hoppigt! Har spenderat ett antal nätter med att stå och hoppa till deras förra hit. Men nu? Waterline? Inte alls kul, inte alls hoppigt. Pojkbandigt och lite trevligt. Det enda jag blir glad över när jag hör detta bidrag är att de är från Irland - DIT JAG SKA ÅKA DENNA HELGEN! Irland borde istället skicka nåt i Whiskey in the jar-stil. Mush-a ring dum-a do dum-a-da! Jedward får ändå 2 poäng, på gamla meriter. 


Snart ska jag sammanställa vilka 10 från Semi 1 som ska gå vidare till finalen. Håll i er!

No comments: