June 26, 2013

Huskur mot halsont

Då jag blivit krasslig i halsen provar jag en fin huskur.

1 liter kokande vatten
1 liten ingefära i bitar
1 halv citron
1 matsked honung

Låt det dra en liten stund och sedan är det bara att njuta! Väldigt gott, om man som jag älskar ingefära.

Har druckit nästan 3 liter på två dagar. Det är även väldigt gott att dricka kallt. Kan tänka mig att jag kommer koka ihop något liknande och blanda med lite rom och isbitar i sommar.

Bra tips alltså!

När jag letade efter kurer mot halsont hittade jag en hel del märkliga.
Som den här:


"Bästa förkylningsknepet tycker jag är att göra ett lökomslag på halsen! Du skär upp lökringar, lägger runt halsen och en skön halsduk runt om."

Det där låter bara vidrigt tycker jag. Och kan det verkligen fungera att ha någonting utanpå kroppen? Låter som den gamla typ medeltida kuren att stoppa vitlöksklyftor i öronen mot sveda och inflammation. 

Tror faktiskt det är bättre att äta upp de där klyftorna istället!

No comments: