April 14, 2014

Inför ESC del 2

Ukraina - Tick tock. Det här är rätt bra. Hon är snygg. Håller rösten live så kan det gå bra tror jag. Inte vinst, men klarar sig vidare till final. 4 stilsnygga poäng.

Ungern - Enligt programledarna så är detta ett kändisbarn. Ohh! Sjunger en låt om barnmisshandel. Lite deppigt för glittriga Eurovision tycker jag. 1 poäng.

Nederländerna - Country. De har uppförsbacke hos mig bara där. Men det här är ganska behagligt. Inget jag skulle lyssna på efter ESC. Lite mellanmjölk. 2 poäng.

Moldavien - Jääättedåligt. Det ska vara lite power och dubstep men det är bara galet dåligt. Det är lite Ursula i Lilla sjöjungfrun. Men skit också! Nu säger en skalliga transan i studion precis det jag sa. 0 poäng.

Litauen - Ser ut som en barnprogramledare. Så himla konstiga kläder. Konstig låt. Konstig röst. 0 poäng.

Montenegro - BALKAN! Äntligen. Det här är jag svag för. Vad är det där för instrument egentligen? Det låter som en liten lerduva! Om det är någon som har en idé om vad det är för tuta i balkanmusik får man gärna höra av sig. Tyvärr är inte låten dansig, jag gillar dansigt. Men det är en pampig ballad. 4 poäng.

Portugal - Är detta ännu en transa? Hen ser ut som en katastrof. Det låter katastrofdåligt. Låten ska vara en snuskig dansbandslåt. Det låter illa. KA-TA-STROF! 0 poäng. Åk hem och skäms!

San Marino - Minns ni Facebook-låten? Eller Social Network Song som den fick heta i ESC. Facebook-uh-ah-ah? Ett av de pinsammaste bidragen i programmets historia. Det är samma låtskrivare, samma artist och jag klarar inte av den. Hon är så överdriven. 0 poäng.

Israel - Mja. Hon har en stark röst, lite mullrig. Sjunger på hebreiska (som Linda Bengtzing tror heter israeliska) och engelska. Tuff tjej. Men låten är inte speciellt bra. 2 poäng.

Var lite orolig förra veckan, det var många starka bidrag. Men den här veckan lugnade min oro. Det är bara Ukraina och Montenegro som håller måttet. Bra för Sanna!

Dock har jag en sak jag måste säga om programmet och gästerna. Jag stör mig på att de använder "man" istället för "jag".
"Man tycker ju att..."
"Man kan ju tycka låten är..."
"Man tror ju att..."

Det blir mycket mer kraftfullt om ni använder JAG istället. Stå för era åsikter och göm er inte bakom andra.

No comments: