March 03, 2011

God damn good girls weekend in the forest bullar

Till tjejhelgen bakade jag lite frukostbullar som med lite höftande blev lyckade. Det är alltid kul att höfta lite när man bakar men det är inte lika kul när man vill göra om det.

Igår kväll gjorde jag bullarna igen. De blev nästan lika bra och då använde jag:

50 g smör
5 dl mjölk

Värm till 37 grader och smula i 50 g jäst

Blanda i 1 tsk salt, 1-2 msk socker, 11-12 dl vetemjöl special med fullkorn.

Jäs degen i 45 min.
Slå ner degen och låt jäsa 30 min till.

Baka ut till små bullar och jäs en liten stund till.

Pensla med ägg och strö över vallmofrön.

Grädda ca 10 minuter i 225 grader.




Enkelt!

4 comments:

karro said...

Nice!!!

De var så mumsiga nere i småland att jag nästan borde ta och försöka mig på dem själv....
Dock har jag ju inte mirakelmaskinen men knåda för hand gjorde man väl alltid förr =)


Puss

Annelie Nilsson said...

Sweeet, äntligen får jag receptet :D

Emilia said...

Gjorde frallorna i morse. Shit vad goda!!! Kommer att bli en favorit. Puss sis

Annelie Nilsson said...

Jag bakade igår kväll, det blev såååå gott! Blir att baka en gång till innan jag åker till åre :D