February 09, 2012

Mellon!

Då var det snart lördag igen och dags för ännu en delfinal i mellon. Som vanligt har jag lyssnat på veckans bidrag redan nu.

Det är en tuff vecka, för mig. Redan innan lyssningen har jag bestämt mig för att jag inte TÅL Sonja Aldén, Timoteij och Di Leva. Inte så bra utgångsläge när de alla tre medverkar i samma program.

Först ut på lördag är Ulrik Munther: Kommer vara veckans flickidol. Kul att han ändå har en ny låt och inte kommer fortsätta köra Boys dont cry i vartenda TV-program framöver. Helt ok.

Sen följer Top Cats: Årets Playtones. Och som precis som allting annat så gör Blekingebor allt lite bättre. The King som Playtones körde förra året är hästlängder bättre än det här ljudet.

Kisspausen Sonja Aldén tar över scenen och jag tänker inte ens lyssna igenom hennes låt. Jag TÅL henne inte. Jag kan lova er redan nu att det blir en ballad, om kääärlek, och den kommer vara seg som sirap med en tonartshöjning på slutet. Kanske lite rök och tyger som viftar i luften. Kom i håg var ni hörde det först.

(Alcazar) Andreas Lundstedt: Inte alls sådär Alcazar-dansigt. Utan ja, vad ska man säga.. lite melankolisk pop på svenska. Jag blev ändå lite besviken, jag vill ha DISCO! Sorry.

 Timoteij: Åh de är så töntija. Töntiiijt. Timoteij. Men visst, ska väl lyssna och ge det en chans då. Men vad är det som händer med mig?! Jag tror att jag gillar det. Kräkreflexen går inte igång. Jag diggar lite med foten. Har jag feber?! Eller är det ganska bra?!

David Lindgren: Killen ser ut som han har gått fel. Han skulle till sitt kontor på Handelsbanken. Han ser lite lost ut och börjar sjunga, lite boyband och Swedish House Mafia i en mix. Såklart inte speciellt coolt (det är ju ändå mellon) sen börjar han breaka. Snurrar runt på golvet i skjorta och slips. Surrealistiskt. Men ja, det här kan bli något. Är det årets underdog?

Miami Oh: Veronica Maggio ringde och ville ha sina kläder, sin frisyr och sin svenska popmusik tillbaka. Tyvärr kan du behålla rösten själv, för det låter inte speciellt nice. Bottennapp.

Thomas Di Leva: Ja, vad ska man säga? Ni vet redan hur det låter. Gillade honom lite en gång i tiden. Tills jag fick veta att han slog sin förra fru. Inte så himla hett Thomas. Du är inte den där snälla mannen i klänning som man kan tro... Rymdblommor my ass.

Så, min dom lyder som följer:

Till globen: Timotiej & Ulrik Munther

Får en andra chans: David Lindgren & Thomas Di Leva.

Ja, jag kanske låter lite kritisk och ni kanske tror att jag är deprimerad eller något för jag klagar så mycket. Men nej. Jag älskar mellon och jag sitter självklart klistrad från kl 20 även denna lördagen.

No comments: