April 29, 2013

Bland det märkligaste jag läst

Nu ska jag klippa och klistra lite från en artikel på Aftonbladet. Vill du läsa hela kan du göra det här: http://www.aftonbladet.se/wendela/barn/article11038187.ab

Som ni kan läsa av rubriken handlar det om professor Annica Dahlströms teori om att män inte kan ta hand om barn. Eller rättare sagt, skada sina barn för livet.

Vad är det då för skador ett barn som blir omhändertaget av sin pappa (innan 3-4 års åldern) riskerar att få? Det är inga dåliga grejer om man ska tro Annica:

"Den otryggheten kan i värsta fall leda till kroniska stressymptom när barnen blir äldre. Diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar, fetma, många av de sjukdomar vi ser idag orsakas av kronisk stress. Barnen kanske inte blir lika starka psykiskt som de hade kunnat bli."

Och hon fortsätter:

"De förstår inte hur sköra barn är. De rycker axlarna ur led. De låter barnens tunga huvud hänga och slänga så att de får skador på blodkärlen i hjärnan. Och så har män ofta ett betydligt mindre tålamod med dregel och bajsblöjor. Pappor vill kanske att barn ska lyda och förstår inte att barnen inte begriper tillsägelser. Därför är det många småbarn som också får smisk av sina fäder."

Ursäkta mig, så bara för att jag är kvinna har jag ett större tålamod vad det gäller bajs och dregel? Det handlar väl ändå inte om att vara kvinna utan att vara en vettig människa som är tillräckligt mogen för att skaffa barn? Barn deglar och bajsar, är man inte beredd på det borde man väl ändå inte skaffa barn? Det gäller både man som kvinna.

Vad är då hennes lösning?

"Så därför tycker jag att en barnflicka, eller i bästa fall en mor- eller farmor, är ett utmärkt alternativ om mamman måste börja jobba."

Det finns en endaste liten sak i denna artikel som jag faktiskt gillar och det är vad mannen kan hitta på under tiden som kvinnan tolererar bajs och dregel:

"Han bör försöka serva mamman på alla möjliga vis. Köpa mat. Laga mat. Hålla rent."

Det var det enda moderna jag hittade i denna artikel.

No comments: